ناکارآمدی «دارویار» اثبات شد | استیضاح وزیر بهداشت دوباره مطرح می‌شود؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

ناکارآمدی «دارویار» اثبات شد | استیضاح وزیر بهداشت دوباره مطرح می‌شود؟

‌شرایط دارو و درمان در کشورمان بحرانی است، این واقعیت تلخی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز آن را تایید می‌کند. سلمان اسحاقی در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند که وضعیت ۱۳۰ قلم دارو در کشورمان بحرانی است و چنانچه رئیس جمهور شخصا به مساله بحران دارو و درمان ورود نکند، احتمال مرگ و میر بیماران به دلیل نبود دارو افزایش پیدا می‌کند.
‌شرایط دارو و درمان در کشورمان بحرانی است، این واقعیت تلخی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز آن را تایید می‌کند. سلمان اسحاقی در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند که وضعیت ۱۳۰ قلم دارو در کشورمان بحرانی است و چنانچه رئیس جمهور شخصا به مساله بحران دارو و درمان ورود نکند، احتمال مرگ و میر بیماران به دلیل نبود دارو افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۴۱۸۶۱۷

آیا نمایندگان مجلس از شرایط بحرانی دارو در کشور اطلاع دارند؟

‌نمایندگان تاکنون در این خصوص سه گزارش در صحن علنی مجلس قرائت کرده‌اند.

نمایندگان مجلس چه اقداماتی برای رفع بحران دارو انجام داده‌اند؟

علاوه بر ارائه این گزارش‌ها دو کار بزرگ تقنینی نیز انجام شده است، یعنی برای تامین دارو قانون گذاری کرده‌ایم، یکی اینکه حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی و دارو را از ۴ درصد به یک درصد تقلیل داده‌ایم. افزون بر این مالیات بر ارزش افزوده تجهیزات پزشکی و دارو را نیز به صفر رسانده‌ایم.

در بحث نظارت چه کار اقداماتی انجام شده است؟

در بحث نظارتی نیز بر اساس ماده ۱۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس سه گزارش در صحن علنی مجلس قرائت شد و اعلام کردیم که شرایط ۱۳۰ قلم دارو در کشور بحرانی است و دستگاه‌های مقصر را نیز در این خصوص معرفی کردیم. برای نمونه وزارت اقتصاد باید برای تخصیص ارز نیمایی زودتر اقدام کند. درباره حقوق گمرکی نیز آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها باید ابلاغ شود. علاوه بر این متولی امر را وزارت بهداشت خواندیم و درباره شرایط نیز هشدار داده‌ایم.

اما کمبود دارو از ۱۳۰ قلم بیشتر است.

کمبود‌های دارویی تا ۲۰۰ قلم نیز گزارش شده است. اما وضعیت ۱۳۰ قلم دارو بحرانی است.

‌احتمال افزایش مرگ بیماران به دلیل نبود دارو | ۱۳۰ قلم دارو در وضعیت بحرانی | رئیس جمهور شخصا به بحران دارو ورود کند

چرا بر خلاف اقداماتی که مجلس انجام داده است، شرایط بازار دارویی کشور تغییری نمی‌کند؟

وزارت اقتصاد برای تخصیص ارز نیمای اقدام کرده است. اما باید به این مساله توجه کرد که اگر در زمان مناسب ارز نیمایی اختصاص پیدا نکند، مشکلاتی ایجاد می‌شود. فرایند سفارش خرید دارو و تهیه مواد اولیه برای ساخت دارو زمانبر است و مدتی طول می‌کشد تا واردات دارو به کشور انجام شود. در واقع اگر ارز نیمایی لازم را بموقع تخصیص ندهیم، با بحران رو به رو می‌شویم.

با این حال تاثیر قانونگذاری‌های انجام شده در جامعه مشخص نیست.

قانون گذاری انجام شده است و بالاخره دولت باید کاهش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را اجرایی کند. بی‌توجهی دولت به این موضوع سبب شد نمایندگان مجلس براساس آیین‌نامه داخلی مجلس اقدام کنند و میزان تخلفات و عدم توجه دستگاه‌ها را مشخص کنند.

با توجه به شرایط نامناسب دارو و درمان اواخر سال گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس قصد استیضاح وزیر بهداشت را داشتند، اما چرا این نمایندگان امضا‌ی خود را پس گرفتند؟

درست است که متولی امر سلامت کشور وزارت بهداشت است. اما موضوعات مرتبط با بهداشت فقط به این وزارتخانه محدود نمی‌شود و در این بین وزارت اقتصاد، صمت و سازمان برنامه و بودجه نیز نقش دارند. در واقع به صورت کلی عملکرد دولت در این خصوص مهم است. برای نمونه در بحران کرونا با تامین واکسن شرایط به درستی مدیریت شد. به همین دلیل اکنون نیز به رئیس جمهور هشدار می‌دهیم، تا زمانی که ایشان شخصا به موضوع بحران دارو ورود نکنند و ستاد ملی جلوگیری از بحران دارو تشکیل نشود، هر روز با چالش‌های بیشتری در این حوزه رو به رو خواهیم شد. باید بپذیریم که موضوع دارو در کشورمان بحرانی است و بی‌توجهی به این مساله سبب اتفاقات ناگوار و جبران ناپذیری خواهد شد؛ بنابراین لازم است که رئیس جمهور شخصا مانند بحران کرونا مساله را مدیریت کند. در غیر این صورت بیماران بیشتری به دلیل نبود دارو جان خود را از دست خواهند داد.

علاوه بر نبود دارو شاهد گرانی دارو نیز هستیم.

‌مساله نبود دارو باید مدیریت شود و ارز لازم برای واردات دارو و مواد اولیه را نیز تامین کرد. علاوه بر این برای تولیدکنندگان داخلی دارو نیز باید مشوق‌های مناسبی در نظر گرفت. در خصوص گرانی دارو نیز باید بیمه‌ها تکلیف خود را بموقع انجام دهند. این روز‌ها برخی داروخانه برای تهیه دارو اقدام نمی‌کنند، زیرا بیمه‌ها سهم خود را بموقع پرداخت نمی‌کنند در نتیجه داروخانه‌ها برای تامین دارو انگیزه لازم را ندارند. در چنین شرایطی دارو در محل‌های دیگری به شکل آزاد فروخته می‌شود.

بنابراین به نظر شما همه دستگاه‌ها باید برای حل بحران دارو وارد عمل شوند.

باید توجه داشت که یک وزیر نمی‌تواند برای رفع بحران ایجاد شده بین دستگاه و وزارتخانه‌ها اجماع ایجاد کند. به همین دلیل خود رئیس جمهور باید به این مساله ورود کند و وزارتخانه و دستگاه‌های مسئول را با یکدیگر هماهنگ کند. برای نمونه وزارت امور خارجه باید دیپلماسی سلامت را فعال کند. به همین دلیل کمیسیون بهداشت مجلس اصرار دارد که دولت موضوع تامین دارو را جدی بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها